Björn Ottosson je švédský inženýr, který významně přispěl k oblasti barevné vědy vytvořením Oklab barevného prostoru. Oklab je nový percepční barevný prostor, který získal širokou podporu napříč hlavními prohlížeči.
Když byl Björn Ottosson tázán na výzvy práce s barvami, vysvětlil, že ačkoli barvy mohou zprvu působit jednoduše, jejich manipulace v software často neodpovídá lidskému vnímání. Například standardní sRGB má určité limity.
Ottossonova cesta k Oklab začala v herním průmyslu, kde se často setkával s problémy při jednoduchých manipulacích s barvami. Oklab je jeho snahou najít lepší vyvážení, obdobné CIE Lab, ale s lepší konzistencí odstínu.
Název 'Oklab' odráží skromnost a praktickou povahu jeho výtvoru. Ottosson chtěl vytvořit barevný prostor, který je 'ok' pro potřeby, kde ostatní prostory nestačily.
Adopce Oklab byla rychlá a překvapila i samotného Ottossona. Blogový příspěvek a tweet se rychle dostaly na Hacker News a Oklab adoptovaly mnohé open-source knihovny.
Vedle Oklab Ottosson představil i Okhsv a Okhsl, které staví na jednoduchosti HSL a zároveň zlepšují jeho nedostatky díky využití Oklab jako základu.
Oklab barevný prostor, vytvořený Björnem Ottossonem, představuje významný pokrok ve vědě o barvách a nabízí model, který je blíže lidskému vnímání. Rychlá adaptace Oklab ve velkých prohlížečích a knihovnách podtrhuje jeho užitečnost a potřebu lepších barevných modelů v digitálních aplikacích.